7 Tips voor minder hoofdpijn
14 juli 2016

7 Tips voor minder hoofdpijn

Hoofdpijn is een signaal van je lichaam dat jouw er op wil wijzen dat er onbewust iets speelt dat jouw aandacht vraagt. Als je dan een paracetamol neemt, schakel je je “waarschuwingssysteem” uit. Zelf zie ik pijn als een mogelijkheid om meer te leren over mezelf, mijn grenzen, de omgeving waarin ik mezelf plaats en mijn relatie met de wereld om me heen. Uit ervaring ( van mezelf en de mensen die in mijn praktijk komen) kan ik zeggen dat hoofdpijn vaak het gevolg is van een intern spanningsveld dat te lang aanhoudt. Dit kan verschillende oorzaken hebben die je wellicht herkent.

In deze blog ga ik in op de stress gerelateerde hoofdpijn, oftewel spanningshoofdpijn. En verder vind je natuurlijke tips voor minder hoofdpijn, zodat je snel verlichting kunt bieden bij jezelf.

De oorzaken van hoofdpijn

Hoofdpijn ontstaat vaak door onbewust langdurig aanspannen van de nekspieren. Er hoopt spanning op bij de aanhechtingen van de spieren op de schedelrand, of in de spieren zelf, dus tussen de schedel en de schouders. Onbewust span je de spieren zo lang aan, dat ze niet meer kunnen ontspannen. De doorbloeding in de spieren neemt af, maar ook de toevoer van bloed naar het hoofd. Dit kan resulteren in hoofdpijn.

Ook kunnen spieren die a.h.w. over je zijkant van je schedel lopen, zich aanspannen. Er ligt een vlies op je schedel dat door middel van deze spiertjes is verbonden met je nek, gezicht etc.. Als die spieren zich aanspannen, trekt het vlies strak en dit voelt alsof je een strakke badmuts op hebt.

Het langdurig aanspannen van je nekspieren zodat er hoofdpijn ontstaat, gebeurt vaak onbewust en is een combinatie van verschillende factoren. Een aantal aanleidingen zijn:massage-bij-hoofdpijn

• Een lange tijd te hoog belast zijn en dus te veel stress hebben
  • Het, vaak onbewust, inhouden van emoties zoals boosheid of verdriet
  • In een negatieve situatie zitten, waar je op korte termijn geen oplossing voor hebt ( bijv. een scheiding, spanning op het werk, ontslag, langdurige ziekte etc.)
  • onverwerkte ervaringen uit je verleden kunnen doorwerken in het hier en nu. Voor deze blog reikt het te ver om hier uitgebreid op in te gaan

In het meest ideale geval ga je zoeken naar de oorzaak. Als je de oorzaak wegneemt, verdwijnt automatisch het gevolg. Maar soms kun je op korte termijn geen verandering brengen in de situatie die hoofdpijn veroorzaakt en dan kunnen oefeningen en andere toepassingen verlichting brengen. De hoofdpijn kan daardoor zakken of zelfs verdwijnen.

Zo verminder je hoofdpijn

Tip 1 t/m 4 zijn toegelicht in het video filmpje dat je onderaan deze pagina vindt.

1. Rek de spieren van je nek

Blijf vooruit kijken en breng je oor langzaam naar je schouders. Hou deze positie 30 sec. aan en breng dan je hoofd langzaam naar de andere schouder. Hou weer 30 sec. aan. Breng je hoofd naar “neutraal”; Breng dan je hoofd schuin naar voren en voel de rek schuin achter in je nek. Hetzelfde aan de andere kant van je nek. Terug naar neutraal en tot slot breng je je hoofd schuin naar achteren en herhaal dit ook aan de andere kant.

1. Masseer je schedelrand

Breng je duimen net achter je oren, bij de overgang van je schedel naar je nek en masseer in kleine cirkelbewegingen (fricties). Verplaats beide duimen iets richting de nekwervels en masseer opnieuw. Waarschijnlijk voel je op bepaalde plekken bobbeltjes. Soms heel klein, soms zo groot als een erwt. Masseer deze langer, of houd je duim stil op die plek en ga er met je aandacht naartoe en ontspan. Ook dit helpt om de plek zachter te maken.

1. Gummy nek

Lig op een zacht matje of matras en leg je voorkeurshand onder je nek. Omvat je nek lichtjes met je hand. Beweeg je vingertoppen tegelijk op een ritmische manier, zodat je hoofd heen en weer gaat rollen. Laat je nek zo veel mogelijk los, zodat de beweging mogelijk wordt. In het begin is het vaak lastig om je spieren niet aan te spannen. Als je je hier aan over kunt geven, heeft het een positief effect op je nek, schouders en ook de rest van je lichaam. Tevens ontspant het ook je geest.

1. Palmeren

Wrijf je handen tegen elkaar totdat ze flink warm zijn. Zoek een ontspannen houding en leg je handen als kommetjes over je ogen, met je vingers gekruisd op je voorhoofd. Op deze manier worden je ogen volledig afgesloten van prikkels uit de buitenwereld. Laat spanning los en voel hoe je ogen a.h.w. wegzakken in hun kassen

1. Water drinken

(Opkomende) hoofdpijn kan een signaal zijn dat je te weinig water drinkt. Als je te weinig drinkt kan je lichaam zijn afvalstoffen niet goed kwijt wat oa. kan resulteren in spanningshoofdpijn. Per dag zou je een hoeveelheid van 1,5- 2 liter water “moeten” drinken. Zorg dat het water minimaal kamertemperatuur heeft ( koud water kan de hoofdpijn verergeren en belast de nieren en milt)

1. Regelmatig bewegen

beweging-hoofdpijnEen paar keer per week flink bewegen, is een effectieve manier om stress en dus ook spanningshoofdpijn te verminderen. Het meest effectief zijn sporten waarbij je je hele lichaam gebruikt zoals zwemmen, “Kick Fun” (vechtsport technieken op een trapzak) en yoga. Het mooie aan yoga is dat je oefent in ontspannen terwijl je je inspant, je adem reguleert en je concentratie vergroot

1. Mediteren

Meditatie stimuleert de alpha golven in je hersenen. Het brengt je denken en hartslag tot rust en verdiept je ademhaling. Je zenuwstelsel komt tot rust waardoor je op een diep niveau ontspant.

Uiteraard zijn er nog veel meer manieren om hoofdpijn te verminderen. Wat is voor jou dé manier om je hoofdpijn te laten zakken?

Instructie video vermindering van hoofdpijn

Voor Tip 1 t/m 4

Laat hieronder je reactie achter!

Reactie plaatsen