Invloed van voeding op je darm flora
26 januari 2014

Invloed van voeding op je darm flora

Zuivere voeding werkt preventief tegen ziekten. Laatst stond er een artikel in de krant over (goede en “slechte”)bacteriën in de darmen en hoe de groei van de verkeerde bacteriën tot veel klachten en ziekten kunnen leiden. Heel beknopt geformuleerd ontstaan er als de verkeerde darmbacteriën de overhand nemen, ontstekingen in de darmwand en de slijmlaag die de darmwand beschermd wordt dunner en de darmcellen raken losser van elkaar. Zo kunnen er bacteriën en bacteriële moleculen in het lichaam lekken.
Bij de hieronder genoemde ziekten en aandoeningen kan verarmde darmflora een rol spelen:
– Diabetes II
– atherosclerose ( ophoping van kalk en vet in aderen)
– ziekte van Crohn
– Reuma
– mogelijk bij diverse vormen van kanker
– chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
Uit onderzoek bleek dat een derde van de westerse bevolking een sterk verarmde darmflora heeft. Deze mensen hebben vaker overgewicht, meer ontstekingen en verhoogde cholesterol spiegel.

De ziekten worden niet rechtstreeks veroorzaakt door darmbacteriën maar de ontstekingen vormen een voedingsbodem waarop kwalen kunnen ontstaan.

Onze voeding heeft een grote invloed op onze darm flora. Dit effect is binnen een paar dagen meetbaar. (bron:het blad Nature). Als je veel vetten en eiwitten eet stimuleer je ontstekingsopwekkende bacteriesoorten. Vezelrijke voeding stimuleert de goede soort bacteriën. Gunstige bacteriën remmen ontstekingen, geven verzadigingssignalen af, reguleren het immuunssteem, bestrijden schadelijke bacteriën en voeden darmcellen.
Het prebioticum inuline heeft ook en positieve invloed. Dit stofje zit oa. in artisjokken, granen, uien en bananen.

Gebruik van probiotica kan ook bijdragen aan de opbouw van gezonde flora.

Eet jezelf gezond met zuivere voeding!

Bron: Volkskrant

Reactie plaatsen