arrow_drop_up arrow_drop_down
10 Massage Tips
10 juni 2014 

10 Massage Tips

De volgende Massage tips zijn bij Praktijk Uit Handen in Den Haag geïntegreerd in de massages. Het is waardevol om elkaar aan te raken of te masseren; het vermindert stress, brengt je in balans en verstrekt de relatie met je vrienden, familie, kennissen of partner.Hieronder staan massage tips die je kunt integreren in de massage die je geeft

Tip 1. Gebruik je lichaamsgewicht

Gebruik je lichaamsgewicht om steviger te masseren i.p.v. je spierkracht. Als je masseert door te “kneden”, zal je merken dat je snel moe wordt, je schouders optrekt en jíj dus na afloop een massage nodig hebt. De kunst is om als masseur ontspannen te blijven, dit doe je oa. door je lichaamsgewicht in te zetten. Dit is één van de belangrijkste massage tips.

Tip 2. Masseer langzaam

Als je langzamer masseert kan de gemasseerde persoon in een diepere ontspanning komen. Onbewust volgen we met onze aandacht waar we worden aangeraakt. Als dit langzaam en contactvol is kan ons denken vertragen en kunnen we ons meer en meer overgeven aan de aanraking, wat een openend en ontspannen effect heeft.

Tip 3. Aandacht in je aanraking

Wees aandachtig in je aanraking. Het is behulpzaam om voordat je met de massage begint je aandacht naar binnen te richten en contact te maken met je gronding. Herhaal dit gedurende de massage zodat je aanraking ontspannen en contactvol blijft.

 Tip 4. Masseer vanuit je Hara

Je Hara is de plaats in je onderbuik. Door van hieruit te masseren bespaar je energie en voorkom je blessures. Ook zul je merken dat degene die gemasseerd wordt, zich makkelijker kan ontspannen. Het is behulpzaam om te mediteren voordat je gaat masseren. Hou hierbij zowel op de in als uitademing je aandacht je aandacht bij je Hara.

massage den haag en rijswijk

Tip 5. Geeft nooit druk op gewrichten of botten

Druk op gewrichten of botten voelt onplezierig. Op botten kan het pijnlijk zijn en bij de gewrichten liggen veel bloedvaten en zenuwen aan het oppervlak. Deze zijn kwetsbaar, net als het gewricht zelf

 Tip 6. Gebruik natuurlijke olieën

Smeer alleen op je huid, wat je ook kunt eten en voedzaam is (bijv. amandel-, abrikozenpit-, sesam- of kokosolie). Je huid is je grootste orgaan en je lichaam neemt veel stoffen op via je huid. Er is veel olie op de markt op basis van paraffine; dit is een aardolie product. Het sluit je poriën af en vermindert de natuurlijke werking van je huid. Het is daarom aan te raden om deze oliën op paraffine basis niet te gebruiken

 Tip 7. Zorg voor een prikkelarme omgeving

Ontspanning wordt gestimuleerd als er weinig prikkels in je omgeving zijn en als je niet gestoord kunt worden door bijv. telefoon en computer. En door verschillende zintuigen te stimuleren met geur, geluid en aanraking help je lichaam en geest om stress los te kunnen laten. Ontspannen in je hoofd is van cruciaal belang om de spiertonus te verminderen.

 Tip 8. Maak een met aandacht vormgegeven plek

Verzorg met aandacht de ruimte waar je gaat masseren. Dit is een fijn begin van de massage. Je kunt bijv. kaarsen aansteken, etherische olie branden, mooie doeken en kleden neerleggen, rustgevende muziek gebruiken en het licht dimmen. Dit brengt je al in een meditatieve staat en kun je als het begin van de massage zien

 Tip 9. Maak er tijd voor vrij

Zoals je afspraken in je agenda zet als je met vrienden afspreekt, kun je ook quality massagetijd inplannen. Als je het met regelmaat inplanned, wordt het een gewoonte en kun je ook het effect gaan merken. Door aanraking komen nl. ook stoffen als oxytocine vrij die stress verlagend werken en de verbinding met jezelf en de mensen om je heen versterkt.

 Tip 10.  Zorg voor de juiste temperatuur

massage tipsAls je ontspant en (deels) ontbloot op de massagetafel ligt, verlies je gemakkelijk je warmte. Zorg daarom voor een aangename temperatuur in de ruimte (ongeveer 23 graden). Het is ook een fijne ervaring om een verwarmde olie te gebruiken en om de handdoek waarmee je het lichaam afdekt, van tevoren op de verwarming te leggen.

Als je geen personen in je omgeving hebt met wie je een massage kunt uitwisselen, dan kun je uiteraard een afspraak maken bij een professionele masseur. De meeste massages worden uitgevoerd op ontkleedde lichaamsdelen, maar het is ook mogelijk om een massage te ontvangen waarbij je kleding nog aan hebt. Denk bijvoorbeeld aan een Bewustwordingsmassage (deze kan met of zonder kleding) of een Thaise massage (deze kunt je op verzoek boeken). Voor het volledige aanbod kun je kijken onder het kopje massage.

En als je meer ervaring wilt opdoen in het masseren, wilt leren hoe je de tips meer kunt integreren en technieken wilt leren om op een comfortabele manier een massage te geven, zijn er diverse massage cursussen die je kunt volgen in Den Haag en ook in het buitenland. Kijk voor het aanbod onder het kopje cursussen

Reactie plaatsen