Page content

article content

Boost je weerstand met deze 7 tips en kom gezond het najaar door

Het versterken van je weerstand kan door eenvoudige veranderingen aan te brengen in het schema van je dag. Denk aan pure voeding, frisse lucht, wisseldouche, rust nemen en voldoende drinken. Doe je dit een maand, dan kun je nog veel meer voordelen merken zoals meer energie, opgewekte stemming, betere concentratie, minder stress etc.

Invloeden op je weerstand

Onze weerstand wordt gedurende de dag flink op de proef gesteld. Factoren die een negatieve invloed hebben op je immuunsysteem zijn: stress, straling (WiFi, 3G/4G, bellen etc.), ongezond voedingspatroon, piekeren, te veel tegen je zin in doen etc. Rond het najaar en de winter wordt je weerstand extra uitgedaagd. Ik hoor nu al regelmatig verhalen om me heen van mensen die ziek zijn; griep, verkoudheid, futloos gevoel, veel behoefte om te slapen. Om mijn lichaam te ontdoen van gifstoffen en mijn immuunsysteem en weerstand te versterken, doe ik één of twee keer per jaar een detox van een maand. Daarna voel ik me fitter, helderder in mijn hoofd, opgewekter en het voelt gezonder voor mijn lichaam als ik een paar weken bepaalde veranderingen heb toegepast.

De hele detox ga ik hier niet uit de doeken doen, aangezien het dan een erg lange blog wordt 😉 en het vraagt behoorlijk aanpassing in je leven en wilskracht om het vol te houden. Onderstaande tips kun je een stuk makkelijker integreren in je dagelijks bestaan en zal je energiepijl, stemming en gezondheid op (langere termijn) verbeteren.

Tips voor een goede weerstand

  1. Frisse lucht

    Zorg dat je per dag minimaal een half uur in de buitenlucht in beweging bent. Het liefst in de natuur. Frisse lucht ondersteunt namelijk je weerstand. En zet regelmatig de ramen van je huis minstens een half uur open om de lucht in je huis te verversen

  2. Verse voeding

    gezonde-voedingEet zo veel mogelijk verse, onbespoten voeding die rijk is aan vitaminen en mineralen. Voor de weerstand is oa. vitamine C uit fruit en groenten ondersteunend. Ook variatie is belangrijk, dus veel verschillende kleuren eten en groenten van het seizoen. Laat voor een extra boost 50% van je maaltijd bestaan uit rauwe voeding, dit bevat meer enzymen en vitamines en oorspronkelijke levensenergie.

  3. Ongeraffineerd eten

    Eet bij voorkeur geen geraffineerde (bewerkte) producten, gluten, suiker, natrium monoglutamaat (ook bekend als vetsin, gistextract, aroma en MSG) en koemelk producten. Beperk de inname van vlees. Geraffineerde suiker en meel verlagen bijv. je kalkspiegel. Wil je echt weten hoe veel invloed voeding op je heeft, probeer dan eens een maand ook geen koffie en alcohol te drinken! Drink daarentegen wel veel (lauw of warm) water, ongeveer 2 l per dag.

  4. Minder brood/tarwe

    In onze cultuur eten we veel brood, dit is niet zo voedzaam als oorspronkelijk werd gedacht. En het beleg voegt daar vaak niet veel goeds aan toe… Laat je brood eens tijd staan en kies voor meer groenten en rijk gevulde salades.

  5. Voldoende rust

    ontspanning-meditatieZorg voor voldoende slaap en ontspanning. Merk je dat je moe bent? neem dan je rust. Een “Power Nap” in de middag van 20 min. en’s nachts 8 uur slaap doen wonderen voor het regenererende vermogen van je lichaam. Balans tussen inspanning en ontspanning is essentieel om gezond te blijven. Span je je naar verhouding te veel in, dan heeft je lichaam en geest te weinig de mogelijkheid om te herstellen. Op lange termijn leidt dit tot spanningsklachten, ziekte, psychische- en fysieke disbalans, overspannenheid, chronische vermoeidheid etc. Ons lichaam kan in veel gevallen zichzelf herstellen en in balans te brengen als we het de kans geven… (Korte) meditatiemomenten kunnen ook ondersteunend zijn. Even weer contact maken met je lichaam, met aandacht je kop thee drinken, je ademhaling volgen ed.

  6.  Reinigen met water

    Begin je dag met 3 à 4 glazen lauw water, met het liefst ook wat citroen er in (vervolgens 45 min. niets eten). Hierdoor geef je je lichaam de kans om zich te ontdoen van afvalstoffen, en dat komt je weerstand ten goede. De processen in je lichaam gaan uiteraard de hele nacht door terwijl je in deze tijd geen vocht tot je neemt. Er zijn dan veel afvalstoffen in je lichaam aanwezig die je helpt om je lichaam te kunnen verlaten door je dag te beginnen met een kleine liter water. Drink gedurende de rest van de dag nog 1,5l warm water of kruidenthee. Koud water is energetisch gezien belastend voor milt en nieren. Aangezien de nieren van de westerse mens al vaak laag in energie is ( oa. door stress), kun je het beste warm water drinken.

    Let op: veel drinken in combinatie met eten verstoort je spijsvertering (je verdunt nl. het mengsel van voedsel, verteringsenzymen en gal). Drink bij voorkeur een half uur voor en na het eten niet.

  7. Me- time

    Bouw tijd met en voor jezelf in. Zo blijf je in contact met je eigen behoeften en signalen. Zorg dat er binnen deze tijd niemand is met wie je rekening hoeft te houden zodat een wens van jezelf in vervulling kan gaan. Dit kan een kleine korte termijn wens zijn (wandelen, boek lezen, schilderen, mediteren, sporten etc.) of een grote waar je stap voor stap naartoe werkt. Bijv. dat bedrijfje beginnen waar je al zo lang van droomt, naar een fijnere plek verhuizen e.d.. Door tijd en aandacht voor jezelf te hebben en écht te doen waar jouw behoefte ligt (al is het maar een half uur per dag) laadt je batterij enorm op.

  8. ….

Uiteraard zijn er nog veel meer manieren om je batterij op te laden en je weerstand te versterken. Wat is jouw manier om je weerstand op pijl te houden? Met deze tips helpen we elkaar gezond de winter door! Ik lees het graag hier onder.

Comment Section

0 reacties op “Boost je weerstand met deze 7 tips en kom gezond het najaar door

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.